AFRIKAANSE TAAL versus NEDERLANDSE TAAL



Het Afrikaans, ook Kaap-Hollands genoemd, is als dochtertaal van het Nederlands, een West-Germaanse taal. Deze taal wordt hoofdzakelijk in Zuid-Afrika en Namibië gesproken. 
Het Afrikaans is ontstaan uit bepaalde zeventiende-eeuwse Nieuwnederlandse dialecten, die werden gesproken door vooral Vlaamse en mogelijk ook Poolse kolonisten, die zich in de Kaapkolonie vestigden, na de stichting van Kaapstad.

De grootste verschillen tussen het Afrikaans en Nederlands zijn dan ook de spelling, de woordstructuur en de grammatica. Wat mij vooral fascineert, is het verschil in schijfwijze van deze Nederfrankische talen. Het Afrikaans wordt doorgaans opgeschreven in het Latijnse alfabet, zoals onze Nederlandse taal. De Afrikaanse woordenschat heeft een aantal 17e- en 18e-eeuwse Nederlandse woorden behouden die in het moderne Nederlands niet meer gangbaar zijn. Sommige woorden uit Nederlandse en Vlaamse dialecten behoren nog steeds tot de Afrikaanse standaardtaal, wat in het Nederlands helaas geschrapt is. En in het Afrikaans worden werkwoorden nauwelijks vervoegd, ook niet naar persoon! Vb. ek is / jy is / ons is / jullie is / hulle is.  Qua woordvorming zijn er ook tal van regeltjes… vb. De Nederlandse sch wordt sk: skool. Onze ei-klank wordt y / Onze ij-klank wordt i: Moeilike tyd
Ook spreekwoorden en gezegden verschillen heel erg. Vb. Wie nie waag nie, wie nie wen nie (Wie niet waagt, wie niet wint)





Het is dan ook heel boeiend om het Afrikaanse lied de beluisteren! Zo zette ik van een paar rocknummers de vertaling naast het originele Afrikaans.




Glaskas Meneer
Album Engele Wat Skree (2008)

 
 
Kan jy nie sien, dat ons wêreld heeltemal stukkend is nie?
My vriend, kom wys my bevryding asseblief.
Ek is oorlaai met bekommernis en eensame onsekerheid.
Gun my 'n kans om vir regverdigheid te pleit.

Moet my asseblief nie in hulle boksie plaas nie,
ek, ek is anders, ek glo – ek glo in 'n hoopvolle generasie.

Meneer kom cure hierdie land, asseblief x3

Want ons strate en oë en harte is hopeloos verlate

Jy sal nie sien,
as jy aanhou kyk deur die verlede se stukkende oë nie.
Meneer kom cure my seer, asseblief.

Jy sal nie sien, as jy nie om jou begin kyk nie.
Meneer, sê my ek is meer as net naïef.

Moet my asseblief nie in hulle boksie plaas nie,
ek, ek is anders, ek glo – ek glo in 'n hoopvolle generasie.

Meneer kom cure hierdie land, asseblief x3

Asseblief x 2.

Meneer kom cure hierdie land, asseblief x6

Asseblief x 2

Kunt u niet zien dat onze wereld helemaal gebroken is?
Mijn vriend, alsjeblieft, laat me mijn bevrijding zien.
Ik ben overbelast met bezorgdheid en eenzame onzekerheid.
Geef me de kans om te pleiten voor gerechtigheid.

Zet me alsjeblieft niet in hun doos,
Ik ben anders, ik geloof - ik geloof in een hoopvolle generatie.

Meneer, kom hier land genezen, alstublieft x3

Voor onze straten en ogen en harten zijn hopeloos verlaten

Je zult het niet zien,
als je door de gebroken ogen van het verleden kijkt.
Meneer, alsjeblieft, genees me alsjeblieft.

U zult niet zien of u niet begint rond te kijken.
Sir, vertel me dat ik meer ben dan alleen naïef.

Zet me alsjeblieft niet in hun doos,
Ik ben anders, ik geloof - ik geloof in een hoopvolle generatie.

Meneer, kom hier land genezen, alstublieft x3

Alsjeblieft x 2.

Meneer, kom hier land genezen, alstublieft x6

Alsjeblieft x 2





Johannes Kerkorrel Revolusie
Album Bloudruk

Jy spandeer jou tyd in straatkafees
Met jou potlood en papier
Skryf gebede teen die duisternis
Bestel nog koffie en hoop vir bier
Met jou rugsak trek jy deur die land
Soek simpatie en 'n warm bed
En iemand wat die behoeftes ken
Van 'n swerver met talent

En jy ken die agterstrate
Van stellenbosch tot in waterkloof
En as windhoek se fasciste smile
Kan jy die beste twostep dans
Of jy in bellevue na de hawe vaar
Of in Amsterdam verdwaal
Dis oral nog banaal genoeg
Om revolusie te verstaan

Ja die sakemanne vra nog wyn
En betaal met 'n visakaart
En die joernaliste vra hier rond
Grawe dooie bene oop
(hou nooit op nie)
En die gasvrou op haar TV- skou
Vra haar laatste stomme vraag
En ek sit hier en sien die sin
Om revolusie te versin

Want ons ken die agterstrate…etc

Wie is die koning van die underground?
Wie is die punk in Pretoria-straat
Nog 'n aand op Philipolis
Dis seker iets om oor te praat

Hulle dans nou in die strate
Dis ons tyd in afrika
Ministers vlieg in boeings weg
En ons staan hier verstom

Hulle nou in die strate
Dieselfde ou verhaal
Leiers vlieg in boeings weg

Hulle dans nou in die strate
Dieselfe nuwe taal
Ministers vlieg in boeings weg
En ons staan hier
Bevry
U besteedt uw tijd in straatcafes
Met uw potlood en papier
Schrijf gebeden tegen de duisternis
Bestel wat koffie en hoop op bier
Met je rugzak trekt u door het land
Vind sympathie en een warm bed
En iemand die de behoeften kent
Van een zwerver met talent

En jij kent de achterstraten
Van Stelbosch naar Waterkloof
En als de fascisten van Windhoek lachen
Kun je de beste dans dansen?
Of u nu naar de jachthaven in bellevue gaat
Of verdwalen in Amsterdam
Het is nog steeds banaal genoeg
Om de revolutie te begrijpen

Ja, de zakenlieden vragen nog steeds wijn
En betaal met een visumkaart
En de journalisten vragen hier om
Graaf dode botten open
(stop nooit)
En de gastvrouw op haar tv-show
Vraag haar laatste domme vraag
En ik zit hier en zie de zin
Revolutie revolutioneren

Omdat we de achterstanden kennen ... enz

Wie is de koning van de ondergrondse?
Wie is de punk in Pretoria Street?
Nog een nacht in Philipolis
Het is waarschijnlijk iets om over te praten

Ze dansen nu in de straten
Het is onze tijd in Afrika
Ministers vliegen weg in arbeid
En hier zijn we verbaasd

Ze zijn nu in de straten
Hetzelfde oude verhaal
Leiders vliegen in arbeid

Ze dansen nu in de straten
Diezelfde nieuwe taal
Ministers vliegen weg in arbeid
En we staan ​​hier
bevrijden
  

Reacties

Populaire posts van deze blog

DE KLIKTAAL

DE JAREN STILLEKES

Taal van het dierenrijk